donderdag 13 september 2007

Autostoel of Maxi-Cosi?

Nora zit nog steeds in haar maxi-cosi in de auto en ze past er eigenlijk nog perfect in. Haar hoofdje komt niet over de rand, haar voetjes wel een beetje. Ik heb me laten wijsmaken dat de maxi-cosi pas te klein (en niet meer zo veilig) is als het hoofdje over de rand komt, niet de voetjes. Dus zou de maxi-cosi wel nog een paar maandjes goed zijn.

En toch denken we eraan om over te schakelen naar een autostoel (een van de eerste stapjes van baby naar peuter...).
Niet alleen omdat de maxi-cosi mét Nora verdomd zwaar is, zeker als je nog trappen moet doen. 10 kg Nora + 3 kg maxi-cosi = lastig!. Maar ook omdat we de indruk hebben dat ze zich verveelt in de maxi-cosi. Een ritje van meer dan een kwartier is vaak een uitdaging in het zo lang en goed mogelijk entertainen van onze patat. En tegelijkertijd rijden. Het beste afleidingsmaneuver zijn nog steeds de (rijst)koekjes (*), wat niet zo pedagogisch verantwoord is natuurlijk :p

We denken (of hopen) dat dit met een autostoel beter zal zijn. Ze zit dan omgekeerd en kan meer naar buiten of naar mama/papa kijken. En ze zit ook rechter wat ze ook wel interessanter vindt. Wel een kostelijke affaire natuurlijk. We zouden minstens 3 autostoelen nodig hebben. Gelukkig kunnen we er al 2 lenen (danku Karen!).

Wat denken jullie? Zou het een oplossing zijn voor het gezeur/gehuil tijdens de autoritten?

(*) Die rijstkoekjes van Bambix (zonder honing) zijn trouwens erg moeilijk te vinden! Heel vaak zijn ze uitverkocht, zowel in de Colruyt als de Delhaize. Laatste keer hadden ze er wel veel in de Kruidvat en heb ik ze bijna allemaal gekocht. Ik heb één zakje laten liggen: zo attent ben ik wel :)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Bij ons is het heel vervelend, Renee is ambetanter in de autostoel dan in de maxi-cosi vroeger. Ik dacht dat een autorit in de maxi-cosi supersaai was (altijd maar uitkijken op de achterzetels), maar in de autostoel heeft ze het altijd véél te warm, waardoor ze vooral bij kortere ritten (die te kort zijn om in slaap te kunnen vallen) enorm neut en zaagt en klaagt :)

Anoniem zei

Wij hebben aan de zetel voor de autostoel zo'n stoelbeschermer hangen met allerlei zakjes. Daarin zit steevast een knuffel, een boekje, een telefoontje,... kan mejuffer zich goed mee bezighouden. Wel 1) stoel ver genoeg achteruit zetten zodat de patat er aan kan en 2) er mee kunnen leven dat alles op de grond dondert.

. zei

Jona zat op 5 maand al in de autostoel omdat hij de maxicosi echt haatte. Luca zit nu op 8 maand nog gewoon rustig in de maxi-cosi.

Tja, in de autostoel is t wel leuker omdat je dan beter contact kan maken en ik denk dat de meeste kindjes dat wel leuk vinden.

Tamara zei

Merci voor de reacties/tips!

Nora zat bij mij in de auto wel al naast mij op de passagiersstoel in de maxicosi (geen airbag in mijn vwatuur), dat scheelt natuurlijk wel. Meestal kon ik wel haar tutje e.d. terugvinden en -geven als ze het weer eens colerig weggegooid had :) Liedjes zingen is een van de meest effectieve afleidingsmaneuvers. Gelukkig voor de andere chauffeurs is mijn auto geluidsisolerend :p

Anyway, morgen gaan we 2 autostoelen halen en uitproberen die we van vriendin mogen lenen, spannend!