vrijdag 17 augustus 2007

Agressie op babyleeftijd

Dat Nora hevig en enthousiast is, vooral in nabijheid van andere kindjes, dat wisten we al. Uiteraard is dat niet anders bij de kindjes van de onthaalmoeders tante Nikske en tante Detje waar Nora opgevangen wordt. Vandaar ook dat ze zich daar super amuseert; volgens Nikske en Detje lacht en kirt ze bijna de ganse dag door. En staat ze ook heel goed haar 'mannetje'...
Sociaal en assertief, zo geraak je ver in het leven, toch? :)

Tante Detje maakte vandaag echter de opmerking dat ze soms kindjes pijn durft doen. Oeps! Niet slecht bedoeld uiteraard. We hebben zelf al mogen ondervinden dat ze uit puur enthousiasme inderdaad ferm kan pitsen... Zowel ons als andere kindjes. Wij volwassenen kunnen dat gedrag weliswaar plaatsen, maar ik kan me voorstellen dat andere kindjes dat toch niet zo tof vinden...
Zo heeft ze vandaag Ramon (bijna 1 jaar oud) enkele keren in zijn billen genepen/gepitst (en ja, ze kan hard pitsen!) en Renaat (ook bijna 1 jaar) heeft ze bij de neus genomen (letterlijk) en hard genepen. Ocharme :s
Zelfs de oudere kindjes moeten er aan geloven. Yoni, een ventje van 2,5 jaar heeft ze ook al hardhandig aangepakt toen hij met iets aan het spelen was wat Nora ook wel wou hebben.
Het is al zo erg dat onder andere Ramon en Renaat al beginnen wenen als Nora nog maar in de buurt komt (!). Ik zou het wel graag eens willen zien, eerlijk gezegd. Lijkt me een tegelijk zielig als grappig tafereeltje, hihi. (Foei, mama!)

Ik vind het wel zonde voor Nora (en ook voor haar slachtoffers natuurlijk). Ze bedoelt het echt goed en hoe enthousiaster ze is, hoe meer ze wordt 'afgestraft' door wenende vriendjes...

We zullen dus ons best moeten doen om haar 'agressief gedrag' af te leren. Als ze ons - of iemand anders - in het gezicht pitst uit puur enthousiasme, zullen we streng 'nee' moeten zeggen en als alternatief het 'zachte aaien' aanbieden. Het woordje 'nee' kent ze alleszins al heel goed. Hopelijk boeken we snel resultaat en kunnen we haar beginnend delinquent gedrag op tijd in de kiem smoren ;)

Alle tips om haar 'agressief enthousiasme' wat proberen te temperen zijn uiteraard welkom! :)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ongelooflijk, net of ik een stukje lees over onze dochter, niet te doen :) Bij dergelijke "toestanden" helpt een "nee" (voorlopig) niet echt bij ons. Wij proberen een beetje het volgende te hanteren: ongewenst ongevaarlijk (!) gedrag negeren, veel dingen gaan dus héél vlug voorbij als je er totaal geen aandacht aan geeft of reactie op geeft. Bij dingen die echt niet kunnen, zeg ik altijd heel kordaat en terwijl ik oogcontact heb met haar "Nee, dat doe je NIET." en dan verzet ik ze, gewoon een paar meter verder van de delictplaats. :) En dit blijven we herhalen en herhalen en herhalen. 't Is een fase, gewoon een fase denk ik (hoop ik :p). Succes!

Tamara zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.