vrijdag 21 maart 2008

Buikslaapster

Kind en Gezin is ertegen. En aangezien ik 4 jaar voor Kind en Gezin gewerkt heb, zou ik er ook tegen moeten zijn. En dat ben ik eigenlijk ook wel, maar nu relativeer ik het gewoon wat meer.

Ik heb het over op de buik slapen van baby's. Het 'mag' niet meer wegens groter risico op wiegendood, terwijl het - heel paradoxaal - vroeger eerder aangeraden werd om baby's op de buik te laten slapen ipv op de rug. Ik ben ervan overtuigd dat buikslapen in combinatie met een te warme kamer, te warm toedekken en roken op de kamer gevaarlijk is en een grotere kans op wiegendood geeft. Hoewel het hele fenomeen van wiegendood nog steeds grotendeels een wetenschappelijk raadsel is, maar goed.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat op de buik slapen in een niet te warme kamer waar niet gerookt wordt zonder je baby te warm toe te dekken, niét zo'n groot risico inhoudt. Zeker niet als je baby al een mooie hoofdcontrole heeft en zijn/haar hoofdje al goed een paar seconden kan heffen.

En Marie heeft al een erg goede hoofdcontrole. Ze kan zelfs haar hoofdje helemaal van kant draaien als ze op haar buik ligt.

En ja, we laten sinds kort Marie op haar buik slapen. Het verschil is op-mer-ke-lijk. Eergisterennacht was ze onrustig: veel wriemelen en kreunen in haar bedje, honger had ze niet, ze had flink geboerd en krampjes leken het ook niet te zijn. Uiteindelijk had ik het idee om haar eens op de buik te leggen en ik zag haar letterlijk ontspannen. Ze viel als een blok in slaap, zonder gekreun en gezucht.
Volgens mij slaapt ze gewoon beter en liever op haar buik. Nora is een buikslaper (wel pas toen ze zelf kon rollen, we legden haar steeds op haar zij of rug) en ik ook...

In begin twijfelde ik wel of ik er verstandig aan deed om Marie op haar buikje te leggen om te slapen, maar als ik haar dan zo vredig zie slapen ben ik er vrij gerust in.

Toeval of niet, maar deze nacht heeft ze 5 uur tussen 2 voedingen gelaten! We zijn op de goeie weg, laat ons hopen dat het geen eenmalig feit was :)

4 opmerkingen:

inge zei

op de buik is gewoon een veel natuurlijkere houding. Op hun rug overstrekken ze zich. Fran heeft ook op haar buik geslapen ;o)

maaike zei

och, regels zijn er gewoon om te overtreden :-) :-)
achteraf vraag ik me af waar ik me, als Isla baby was, toch allemaal druk om heb gemaakt (ivm al die goede raad van iedereen)
je voelt ten slotte zelf toch aan wat goed is voor je spruit!
hopelijk slaapt ze heel binnenkort als een roosje door!

inge zei

Dat zouden ze véél meer moeten benadrukken, volg je intuïtie. Gelukkig heb je bij een tweede meestal iets meer zelfvertrouwen om je gevoel te volgen.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.