zondag 9 maart 2008

Windpokken...

Geloof het of niet, maar net nu heeft Nora de windpokken. Het was al een paar keer vals alarm geweest vanuit de crèche en ik hoopte stiekem dat ze de windpokken zou doormaken terwijl ik nog zwanger was en ze genezen zou zijn tegen dat de baby er was. Zo zou onze kleinste patat niet blootgesteld worden op zo'n jonge leeftijd aan het windpokkenvirus.

Maar pech dus. Nora heeft sinds gisteren blaasjes op haar romp, onder haar oksel en in haar lies. En ook eentje naast haar oog. Zelf heeft ze er nog geen last van; geen koorts, niet lastig, ze eet nog goed, lijkt geen jeuk te hebben. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit zo blijft, want een ziek kind en de daaraan geassocieerde vermoeiende, lange nachten kunnen we nu wel eventjes missen...

Maar mijn grootste vrees is dat Marie de windpokken zal krijgen. Nu al. Ze is ocharme een weekje oud. Stel dat ze besmet raakt (of al is), dan zullen de blaasjes binnen een 3tal weekjes uitbreken en is ze een maand oud. Lijkt me toch nog heel jong om geheel zonder risico te verlopen? We proberen er nu op te letten dat we onze handen wassen en ontsmetten telkens als we Marie verzorgen of oppakken (niet vanzelfsprekend om hier steeds aan te denken). En we proberen te dicht contact tussen Nora en Marie te vermijden. Voorzichtige aaikes mogen wel ('t zou te zonde zijn om haar niets toe te laten), maar voorlopig geen kusjes en dergelijke. Gelukkig valt het nog goed mee om haar dit te 'verbieden'. Jammer genoeg was ze afgelopen week al besmettelijk zonder we het wisten en hebben we haar dan wel kusjes laten geven aan Marie...
Op internet lees ik soms dat Marie sowieso beschermd is doordat ik borstvoeding geef, maar persoonlijk heb ik daar toch een beetje mijn twijfels bij.

Morgen alleszins eens bellen met de kinderarts om wat raad en advies te vragen.

4 opmerkingen:

maaike zei

courage ginder!

PAnnouk zei

Ocharme! Hopelijk heeft kleine zus nog genoeg antistoffen van mama.

Nog een dikke proficiat met Marie! Als tiener riep ik al dat ik een Marie wilde maar met de komst van de 2 meisjes is dat even anders uitgedraaid. Je kiest blijkbaar niet dezelfde namen als je in 1 klap voor 2 babytjes een naam moet zoeken ;o)

Zo nu even geen tijn om een stukje door te lezen op de blog, maar ik beloof het ... ja staat tussen mijn lijstje en nu kom ik af en toe ook bij jullie piepen.

groetjes

Anoniem zei

Hoh zeg! Dat is nu toch wel str*nt dat die vieze pokken net nu de kop opsteken!

Wij hebben Renee ertegen ingeënt (de papa stond daar nogal op...), hopelijk blijft ze er dus voor eeuwig en altijd van gespaard.

Naar welke kinderarts gaan jullie btw?

Tamara zei

@Annouk: merci voor de vermelding in je blogroll ;) En leuk dat je hier ook terechtgekomen bent!

@Isabel: onze kinderarts is (sinds we verhuisd zijn) Dr. Naudts (in Herzele)