dinsdag 26 februari 2008

Aftjes of koortsblaasjes?

Nora begon haar dag heel goed. Ze was terug vrolijk, actief en speels. Een grote opluchting! Gisterenavond zag haar bovenlip er nog lelijk, dik en gezwollen uit. Zo gezwollen dat we nog nauwelijks haar bovenste snijtandjes zagen. Maar na een nachtje slapen was ook dit al stukken beter.
Allemaal goed nieuws dus.

Zelf had ik een heel rustig dagje: uitgeslapen, foto's van Nora geselecteerd en besteld via extrafilm.be en ehm dat is het zowat :)

Rond de middag werd de rust echter verstoord door een telefoontje van de crèche. Nora wil nauwelijks eten, ze weigert resoluut de lepel en als ze iets in haar mondje heeft, heeft ze zelfs braakneigingen. En dit terwijl er gisteren volgens een van de twee kinderverzorgsters helemaal geen probleem was en ze wel goed gegeten heeft. Vreemd. Is het eten dan echt zo plots opnieuw verslechterd of was er een klein communicatieprobleempje met de crèche?
De (andere) kinderverzorgster heeft alleszins een sterk vermoeden dat het niet gewoon aftjes zijn waar Nora last van heeft, maar dat het eerder koortsblaasjes zijn, zowel rond de mond als in de mond. Herpes simplex dus, om het even geleerd te zeggen. En ze raadden me sterk aan om hiervoor zo snel mogelijk naar de kinderarts te gaan want dat het anders alleen maar zou verergeren zonder de nodige behandeling.

Ik was nogal verbaasd omdat ik helemaal geen blaasjes of dergelijke gezien heb rond haar mond. Wat ik wel gezien heb, is dat ze twee 'puistjes' heeft op haar kin; ik dacht dat dit kwam door irritatie van haar speeksel door het vele kwijlen. Het lijken mij alleszins absoluut geen koortsblaasjes te zijn.
Bovendien krijgt Nora in de crèche (nog) niet de kans om zelf te eten, ze 'voeren' haar nog steeds. Maar ons madam aanvaardt dit de laatste weken niet meer en bij ons wil (en krijgt) ze zelf een lepel waarmee ze al behoorlijk goed kan scheppen en happen. Meestal laat ze het wel toe dat we tussendoor ook wel een groter hapje geven. Dus ik kan me wel voorstellen dat ze in de crèche de lepel weigert, niet alleen omdat ze pijn heeft in haar mondje, maar ook omdat ze het liever zelf doet. Bovendien gebruiken ze in de crèche ook metalen lepels en geen plastieken of rubberen lepels en uiteraard zal dat momenteel pijnlijker zijn met die aftjes in haar mond.

Enfin, morgenvoormiddag gaan we gezellig samen met ons drietjes naar de kinderarts. Dan zijn we (én de crèche) tenminste gerustgesteld. Jurgen had sowieso een dagje verlof ingepland omdat we morgennamiddag nog eens naar de gynaecoloog morgen gaan. Ben superbenieuwd of er schot in de zaak aan het komen is. Volgens wat ik voel, lijkt het wel of smurf al goed ingedaald is... Spannend. Wegens geen opvang, nemen we Nora trouwens mee en mag Jurgen haar een half uur entertainen terwijl ik aan de monitor hang.
Het zal een druk dagje worden!

Zelf maak ik me niet zoveel zorgen meer over Nora. Ze heeft deze avond flink gespeeld, was veel minder lastig en huilerig en heeft behoorlijk gegeten: 1 stukje brood met choco, een potje geplet fruit en een potje petit gervais. Bij de boterham at ze wel heel voorzichtig (traag kauwen en ervoor zorgend dat het brood bepaalde plaatsen op haar tong niet raakte) en merkte ik wel dat het beetje pijnlijk was, maar haar zin in choco was blijkbaar voldoende groot om de pijn eventjes te verbijten.
Voor de rest hebben zowel zij als ik genoten van een plezant badje (zie foto's!), heeft ze nog eens 200 ml melk gedronken* en is ze rustig aan het slapen.

* In de crèche hebben ze haar melk aangeboden ipv groenten en vieruurtje en heeft ze twee keer een fles van 300 ml melk gedronken. Santé! :)

Volgens mij zijn het dus nog steeds onschuldige (maar daarom niet minder lastige) aftjes doordat haar weerstand verminderd is door de verkoudheid van vorige week. Enkele maanden geleden had ze trouwens ook aftjes bij haar bronchiolitis.
Maar morgen hebben we helemaal uitsluitsel en zekerheid van een "echte" dokter ;)

2 opmerkingen:

maaike zei

grappige badfoto's :-)
hopelijk is het niet te ernstig en is nora weer snel tiptop in orde

Anoniem zei

wie is de eigenaar van het 2de paar voeten die tezien zijn in bad? Zat zij/hij ook in zo'n ring(etjes) om zich recht te houden? Mooie badspeeltjes trouwens :)...
haha, geniet met volle geuten en teugen!
vanwege de supporters
Cvr en de bende van "de goeie"